Lutz Lilje, Dissertation, Fachbereich Physik der Universität Hamburg, 2001

"Experimental Investigations on Superconducting Niobium Cavities at Highest Radiofrequency Fields"


Schlagwörter: Superconductors, RF accelerating cavities, linear accelerators, TESLA, surface impedance, surface treatment

PACS: 74.25.Nf, 74.60.Ec, 81.65.Ps, 84.70.+P, 29.17.+W


Summary

Kurzfassung

Im Rahmen dieser Arbeit wurde das Verfahren der Elektropolitur auf ein-und neunzellige 1,3 Ghz Niobresonatoren angewandt, um die maximal er-reichbare Beschleunigungsfeldstaerke zu erhoehen. Ein Aufbau zur Elektropolitur von einzelligen Resonatoren wurde in Zusammenarbeit mit dem CERN in Betrieb genommen.

Es hat sich gezeigt, dass ein Niedertemperaturheizverfahren bei 120GradC fuer 48 Stunden notwendig ist, um den Abfall der unbelasteten Guete bei Beschleunigungsgradienten von mehr als 25 MV/m zu verhindern. Dieser Prozess ist bisher noch nicht verstanden. Verschiedene Modelle werden betrachtet, um dieses Verhalten zu erklaeren.

Titel

Kurzfassung

Summary

In order to increase the maximum accelerating gradient in superconduct-ing niobium cavities, electrolytic polishing was applied to 1.3 GHz single cell and nine-cell cavities. A facility for the electropolishing was set up in collaboration with CERN.

Tests on single-cell cavities have shown that electropolishing increases the maximum accelerating gradient significantly as compared to the standard etching treatment. Preliminary results on high temperature heat treatments of electropolished cavities are shown. Electropolishing of nine-cell cavities was carried out in collaboration with KEK. One nine-cell cavity improved the accelerating gradient from 22 MV/m after standard etch to 32 MV/m after electropolishing.

A low temperature 'in-situ' bakeout at 120GradC for 48 hours was found to be necessary to reduce the degradation of the quality factor at accelerating fields above 25 MV/m. The detailed nature of this process is yet to be understood. Some models were investigated to describe this behaviour.